Nawigacja

Konkursy historyczne

POZNAŃ: Finał II edycji projektu edukacyjnego IPN i WNPiD UAM „Zrozumieć historię – młodzież debatuje” – międzyszkolny turniej debat oksfordzkich – Poznań, 21 lutego 2014

Drużyna I LO z Leszna okazała sięnajlepsza w rozstrzygniętym w piątek projekcie edukacyjnym „Zrozumieć historię– młodzież debatuje" w formie międzyszkolnego turnieju debat oksfordzkich. 

Pojedynki słowne licealistów po raz drugi zorganizował poznańskioddział Instytutu Pamięci Narodowej i Wydział Nauk Politycznych iDziennikarstwa.

W tym roku 16 liceów zWielkopolski i województwa lubuskiego rywalizowało w potyczkach słownych skupionychtematycznie wokół II wojny światowej i jej konsekwencji dla Polski i Polaków. W finałowej debacie, dotyczącej rzeziwołyńskiej, zwyciężyło I liceum z Leszna, przed I LO z Kościana i VI LO zPoznania.

Nagrodą dla zwycięzców będziewyjazd do Warszawy połączony ze zwiedzaniem Muzeum Powstania Warszawskiego iinstytucji państwowych.

W styczniu Instytut Pamięci Narodowejzorganizował w Poznaniu wykłady przygotowujące pod względem merytorycznym doudziału w poszczególnych debatach (całodniowe zajęcia historyczne dotycząceposzczególnych tematów, prowadzone przez wykładowców z IPN). Trenerzy ZespołuProjektów Edukacyjnych Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM przeprowadziliw szkołach cykl warsztatów dotyczących zasad debat oksfordzkich, podstaw erystyki,retoryki, emisji głosu.

Oto listaszkół, które zgłosiły się do udziału w tegorocznej edycji turnieju: IILO, III LO, V LO, VII LO, XX LO, XXV LO – Poznań, II LO Konin, I LO Kościan, ILO Międzyrzecz, I LO Środa, I LO Ostrzeszów, LO Gostyń, I LO Leszno, LOOpalenica i II LO Swarzędz.

W Poznaniu od kilku lat zpowodzeniem działa projekt, który krzewi i oswaja wśród młodzieży ideę debatoksfordzkich. Jej inicjatorzy to studenci i absolwenci Uniwersytetu AdamaMickiewicza w Poznaniu. Zespół „Projekty Edukacyjne WNPiD" od pięciu latzajmuje się prowadzeniem zajęć w wielkopolskich szkołach średnich i gimnazjach.Przy wsparciu kadry naukowej Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwaprowadzi warsztaty retoryczne, erystyczne, sceniczne, dziennikarskie,samorządowe.

Debata oksfordzka należy do najbardziej sformalizowanych form dyskusji.Dyskutuje osiem osób, po cztery ze strony zgadzającej się z tezą i pocztery ze strony opozycyjnej. Każdy zdyskutantów ma swoją rolę i zadanie w dyskusji. Nad całością panuje marszałekoraz sekretarz, którzy pilnują porządku i czasu dyskusji. Po kolei każdy zuczestników przedstawia argumenty swojej strony. Na koniec, trzyosobowejury złożone z doświadczonych mówców i historyków decyduje, czyja argumentacja była bardziej przekonująca.

Ideą przewodnią projektu jest kształtowanie wśród młodych osób postawyobywatelskiej i patriotycznej oraz pogłębianie wiedzy na temat kluczowychzagadnień z najnowszej historii Polski.

Organizatorzy:

do góry