Nawigacja

Konkursy historyczne

Finał III edycji Turnieju Debat Oksfordzkich „Zrozumieć historię – młodzież debatuje” – Poznań, 12 lutego 2015

 

Licealiści z II Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu zwyciężyli w IIIedycji Turnieju Debat Oksfordzkich „Zrozumieć historię – młodzież debatuje”.  Finał odbył się 12 lutego 2015 na WydzialeNauk Humanistycznych i Politologii. Kolejne miejsca zajęli: VI LO z Poznania,II LO z Konina i I LO z Inowrocławia.

Turniej Debat Oksfordzkich„Zrozumieć historię – młodzież debatuje” to wspólny projekt edukacyjny WydziałuNauk Politycznych iDziennikarstwa UAM w Poznaniu i Instytutu Pamięci Narodowej Oddziału wPoznaniu.

W tegorocznej edycji pojedynkówsłownych licealistów rywalizowało 16 szkółponadgimnazjalnych z Wielkopolski. Debatowano na poniższe tematy:

  • Polskę można zaliczyć do zwycięzców II wojny światowej
  • Istnienie broni jądrowej zapewniło pokój powojennemu światu
  • Konstytucja kwietniowa wprowadzała korzystne dla państwa polskiego rozwiązania ustrojowe
  • Józef Piłsudski na czele państwa polskiego uchroniłby je przed tragedią 1939 roku
  • List biskupów polskich do niemieckich w 1965 roku był przedwczesnym wyciągnięciem ręki do Niemców
  • Ustanowienie systemu jałtańskiego było nieuniknionym skutkiem II wojny światowej
  • Bojkot Igrzysk Olimpijskich był w XX wieku skutecznym narzędziem prowadzenia polityki
  • Komuniści byli w stanie wygrać walkę z Kościołem
  • Powojenną Polskę można uznać za państwo totalitarne

Debata oksfordzka należy do najbardziej sformalizowanych form dyskusji.Dyskutuje osiem osób, cztery ze strony zgadzającej się z tezą i cztery ze strony opozycyjnej. Każdy zdyskutantów ma swoją rolę i zadanie w dyskusji. Nad całością panują marszałekoraz sekretarz, którzy pilnują porządku i czasu dyskusji. Po kolei każdy zuczestników przedstawia argumenty swojej strony. Na koniec, trzyosobowejury złożone z doświadczonych mówców i historyków decyduje, czyja argumentacja była bardziej przekonująca.

W Poznaniu od kilku lat zpowodzeniem działa projekt, który krzewi i oswaja wśród młodzieży ideę debatoksfordzkich. Jej inicjatorzy to studenci i absolwenci Uniwersytetu AdamaMickiewicza w Poznaniu. Zespół „Projekty Edukacyjne” od kilku lat zajmuje sięprowadzeniem zajęć w wielkopolskich szkołach średnich i gimnazjach. Przywsparciu kadry naukowej Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa prowadziwarsztaty retoryczne, erystyczne, sceniczne, dziennikarskie, samorządowe.

W pi­lo­ta­żo­wym pro­jekciemiędzyszkolnego turnieju debat oksfordzkich, zainicjowanym na po­cząt­ku 2013 rokuprzez Wy­dzia­ł Nauk Po­li­tycz­nych i Dzien­ni­kar­stwa Uni­wer­sy­te­tu im.Adama Mic­kie­wi­cza w Po­zna­niu i po­znań­ski od­dział IPN, wzięło udział osiem drużyn, reprezentujących licea w Poznaniu iWielkopolsce.

Celprojektu:

Celem projektu jest kształtowaniepostawy obywatelskiej i patriotycznej oraz pogłębianie wiedzy na tematkluczowych zagadnień z najnowszej historii Polski. Wybór specyficznej formydyskusji, jaką są debaty oksfordzkie, ma umożliwić realizację wszystkich tychzałożeń jednocześnie. Aby zwyciężyć w debacie, uczniowie będą musieli nauczyćsię ścisłego przestrzegania jej reguł: kultury słowa, dyscypliny czasowej,opanowania i szacunku dla oponenta. Przygotowując argumentację do dyskusji,uczniowie będą poszerzali swoją wiedzę historyczną, wykraczając często pozaprogram szkoły średniej.

Zakładanerezultaty realizacji zadania:

  • uczniowie, poznając tajniki retoryki i erystyki, uczą się, jak pięknie iprzekonująco przemawiać
  • przyswajają wysokie standardyprowadzenia debaty publicznej, uczą się kultury dyskusji, szacunku dla oponentów i powściągania emocji
  • poznają tajniki autoprezentacji,zachowania przed kamerą i emisji głosu
  • znacząco poszerzą wiedzę na temat  wydarzeń z historii Polski, będą mieli okazję wypracowaćwłasne zdanie na ich temat, poznając różne punkty widzenia
  • będą bardziej świadomi historiiwłasnego kraju, jej złożoności i wielowymiarowości.

Pliki do pobrania

do góry