Nawigacja

Aktualności

I Olimpiada Historyczna Juniorów – Poznań, 7-8 marca 2020

Polskie Towarzystwo Historyczne we współpracy z Wydziałem Historii UAM i Instytutem Pamięci Narodowej zorganizowali I edycję Olimpiady Historycznej Juniorów, której eliminacje centralne odbyły się 7 i 8 marca 2020 w Poznaniu.

W uroczystości podsumowania olimpiady wzięli udział: wiceminister edukacji narodowej, Maciej Kopeć, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Historycznego, prof. Tomasz Schramm, prorektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, prof. Beata Mikołajczyk, członkowie Komitetu Głównego Olimpiady oraz licznie zgromadzeni nauczyciele i rodzice finalistów. Instytut Pamięci Narodowej, który ufundował nagrody dla uczestników i laureatów, reprezentowała Marta Szczesiak-Ślusarek, naczelnik Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej w Poznaniu.
 
W finale tegorocznej edycji Olimpiady wzięło udział 46 uczniów (w tym 6 uczniów klas szóstych szkół podstawowych). 35 osób uzyskało tytuł laureata, a 11 tytuł finalisty. 
 
Zwycięzcami zostali: Jakub Fortuna, uczeń Społecznej Szkoły Podstawowej nr 1 im. św. Urszuli Ledóchowskiej w Poznaniu oraz Mateusz Dziadowicz, uczeń Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Bolszewie - obaj uzyskali po 94 punkty. Miejsce drugie zajął Alexander Boniecki ze szkoły Podstawowej nr 2 Przymierza Rodzin im. ks. Jana Twardowskiego w Warszawie, a miejsce trzecie: Aleksandra Mosurek ze Szkoły Podstawowej im. bł. ks. Jerzego Popiełuszki w Świniarsku.


Głównym celem Olimpiady jest rozwijanie zainteresowań historycznych oraz tworzenie warunków do pogłębiania wiedzy i umiejętności uczniów z zakresu historii, a także do kształtowania i umacniania świadomości historycznej młodzieży. Do celów długoterminowych Olimpiady Historycznej Juniorów należą:

  • popularyzacja historii wśród młodzieży i wzmocnienie prestiżu historii jako przedmiotu szkolnego,
  • kształtowanie i umacnianie świadomości historycznej młodzieży,
  • rozwijanie zainteresowań historycznych uczniów,
  • kształtowanie w uczniach postaw otwartych na zróżnicowane dziedzictwo historyczne współczesnych społeczeństw,
  • rozwijanie umiejętności nabywania i prezentowania wiedzy historycznej,
  • kształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy historycznej w działaniach na rzecz wszechstronnego rozwoju społeczeństwa,
  • rozwijanie u uczniów przekonania, że poznawanie przeszłości jest niezbędne dla rozumienia współczesnego świata,
  • stworzenie warunków i rozwijanie współpracy środowiska nauczycielskiego, środowiska akademickiego oraz środowisk zajmujących się edukacją pozaszkolną (muzea, archiwa) w zakresie szeroko rozumianej edukacji historycznej.

Więcej informacji znajduje się na stronie podstawowa.olimpiadahistoryczna.pl.

do góry