Już w drugiej połowie września głośna gra IPN wyruszy na kołach tira w trasę i zawita do wielu miast Polski. Zapraszamy do odwiedzenia mobilnego showroomu promującego gamingowy projekt edukacyjny ,,Gra Szyfrów”. Jest to innowacyjna gra służąca nie tylko rozrywce, ale również edukacji historycznej - przybliżająca grającym realia wojny polsko-bolszewickiej, pracę i dokonania polskich kryptologów. Na wystawie gra dostępna jest na VR oraz PC.
We wtorek 20 września w „Grę Szyfrów” zagrała młodzież w Pile. Na terenie parafii Św. Rodziny przy ul. Jana Bosko 1 wystawa została udostępniona dla chętnych na stanowiskach komputerowych tira z możliwością wykorzystania okularów VR Oculus. O najnowszym projekcie gamingowym IPN opowiedział Prezes IPN dr Karol Nawrocki i dyrektor Biura Nowych Technologii Magdalena Hajduk. Wprowadzenie historyczne w tematykę gry – wojnę polsko-bolszewicką przedstawił pracownik Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN w Poznaniu Piotr Orzechowski.
* * *
W związku z nowym projektem Ministerstwa Edukacji i Nauki „Gry w edukacji” Instytut Pamięci Narodowej realizuje swoje zadania w nowej odsłonie, łącząc historię z rozrywką. „Gra Szyfrów” jest pierwszym tego typu projektem, gdzie rozwiązania technologiczne są pomostem pomiędzy historią a młodym pokoleniem. W ten sposób młodzież będzie mogła lepiej poznać najnowszą historię Polski, prezentowaną w atrakcyjny i przystępny sposób.
„Gra szyfrów” to projekt gamingowy przygotowany jako gra FPP (first person perspective), składająca się z czterech misji. Rozwiązania zastosowane w grze powstały na bazie materiałów źródłowych lub zostały dokładnie odwzorowane z historycznych eksponatów. Misje graczy to udokumentowane wydarzenia historyczne, a każdy z bohaterów ma inne, kluczowe dla wyników bitwy zadanie. Ta pierwszoosobowa gra 3d z elementami skradania oraz rozbudowanymi zagadkami wprowadza gracza w świat wojny, która zdefiniowała Europę. Jej fabuła rozpoczyna się pod koniec 1920 r., kiedy to toczy się walka o Korosteń – kluczowy węzeł kolejowy oraz bazę techniczno-zaopatrzeniową. „Gra Szyfrów” miała uroczystą premierę w kwietniu 2022 r. na największych targach gamingowych na świecie – PAX West w Bostonie.
Decyzją ministra edukacji i nauki prof. Przemysława Czarnka „Gra Szyfrów” do końca bieżącego roku kalendarzowego zostanie dodana do programu nauczania jako treści rekomendowane. W ten sposób stanie się częścią programu edukacyjnego w polskich szkołach i zarówno nauczyciele, jak i uczniowie będą mieli okazję w nią zagrać. Grę można już bezpłatnie pobrać ze strony Ministerstwa Edukacji i Nauki lub z platformy Steam. Ponadto jest dostępna w Sklepie Play oraz w AppStore. Gra działa na goglach VR, PC z systemem Windows oraz urządzeniach mobilnych obsługiwanych przez iOS i Android.